FIKIH MI DEDİNİZ?!

Nuray Pekdemir’in “ÖTEKİ KUR’AN” isimli eserini (Su Yayınları, İstanbul, 2001 yılı) okumanızı salık veririm. Kitap, İslam hukukunun özlü bir eleştirisi niteliğinde. Tabii  burada “Hangi İslam hukuku?” diye de sormamız gerekiyor. Çeşitli konular ve olaylar karşısında İslam mezhepleri oldukça zıt tavırlar gösteriyorlar çünkü. İşte bahsettiğim kaynakta bu hususa işaret eden bazı misaller :

 

” -Erkeğin kırmızı elbise giymesinin hükmü nedir?

-Mekruhtur (Hanefi, Hanbeli) ; Helaldir (Maliki) ; Haramdırafii).

-Erkeğin sarı elbise giymesinin hükmü nedir?

-Haramdır (Hanefi, Şafii, Hanbeli) ; Helaldir (Maliki).

-Karga eti yemenin hükmü nedir?

-Haramdır (Hanefi, Şafii, Hanbeli) ; Helaldir (Maliki).

-At eti yemenin hükmü nedir?

-Mekruhtur (Hanefi) ; Haramdır (Maliki) ; Helaldir (Şafii, Hanbeli).

-Tüysüz bir delikanlıya değen erkeğin abdesti bozulur mu?

-Hayır (Hanefi, Şafii, Hanbeli) ; Evet (Maliki).

-Abdesti bozan şeylerin sayısı kaçtır?

-12 (Hanefi) ; 3 (Maliki) ; 5 (Şafii) ; 8 (Hanbeli).

-Umursamazlıktan veya tembellikten dolayı namaz kılmayanın hükmü nedir?

-Hapsedilir, kanatılana kadar dövülür ve öldürülür (Hanefi) ; Tevbe etmezse öldürülür (Maliki) ; Üç gün içinde tevbe etmezse öldürülür (Şafii, Hanbeli).

-Fatiha suresi okunmadan kılınan namaz geçerli olur mu?

-Hayır (Maliki, Şafii, Hanbeli) ; Evet (Hanefi).

-Kağıt paradan zekat vermek farz mıdır?

-Evet (Hanefi, Maliki, Şafii) ; Hayır (Hanbeli).

-Kadın yanında kocası olmadan hacca gidebilir mi?

-Hayır (Hanefi, Hanbeli) ; Evet (Maliki, Şafii).

-Müslüman olmayan  bir fakire yemek verilmesi caiz midir?

-Evet (Hanefi) ; Hayır (Maliki, Şafii, Hanbeli).

-Sakalı kesmek haram mıdır?

-Evet (Hanefi, Maliki, Hanbeli) ; Hayır (Şafii).

-Tavla oynamak haram mıdır?

-Hayır (Hanefi) ; Evet (Maliki, Şafii, Hanbeli).

-Satranç oynamak haram mıdır?

-Evet (Hanefi, Maliki, Hanbeli) ; Hayır (Şafii).

-Kişi, kendi arazisinde bulunan maddenin ne kadarını devlete vermelidir?

-Beşte birini (Hanefi) ; Hiç (Diğerleri).

-Cinsel tecavüze uğramış hayvanın hükmü nedir?

-Öldürülür, eti yenmez (Hanefi) ; Öldürülmez, eti yenebilir (Maliki, Şafii) ; Öldürülür (Hanbeli).

-Bir kadının hâkimlik yapması caiz midir?

-Evet (Hanefi) ; Hayır (Diğerleri).

-Köpek pis bir hayvan mıdır?

-Hayır (Hanefi, Maliki) ; Evet (Şafii, Hanbeli).

-Müezzin okuduğu ezandan dolayı ücret alabilir mi?

-Hayır (Hanefi, Hanbeli) ; Evet (Maliki, Şafii).

-Ölen kişinin borçları ödenmeli midir?

-Hayır (Hanefi, Hanbeli) ; Evet (Maliki, Şafii)…”

Sadece Sünni değil, Şii ekolün alt mezhepleri içinde de benzer bir durum var. Mesela Sebeiye mezhebi “Hz” Ali’yi Tanrı ile bir görüyor. Gurabiye mezhebi ise peygamberliğin aslında “Hz” Ali’ye ait olduğunu (Bir diğer ifadeyle Cebrail’in yanlışlıkla Ali yerine Muhammed’e vahiy götürmeye gittiğini!) savunuyor.

  

İtikadî mezhepler içinde de ciddi anlaşmazlıklara rastlamak mümkündür. Örn. Cebriyye mezhebi, insan iradesi kabul etmez. İnsanın tüm davranışlarından Tanrı’yı sorumlu tutar. Ama Kaderiyye mezhebi bunun tam tersini, yani inanın yapıp ettiği herşeyden kendisinin mesûl olduğunu dile getirir…vb

 

Tanrı (!), Şafii’ye, Hanefi’ye, Cebriyye’ye, Kaderiyye’ye… vd ayrı ayrı mı emir yolluyor?! Aynı kitaba ve aynı yaratıcıya inandıklarını söyleyen bu insanlar, neden böyle derin bir biçimde ayrılıyorlar birbirlerinden?!

 

“Huzur İslam’da” diyenleri bir kez daha doğru-düzgün düşünmeye davet ediyorum…  

 

……………………………………………………………………….

Not : İslam mezhepleri ve fakihleri bazı konularda görüş birliği halindedirler. Örn. Eşcinselliğin bir günah, kabul edilemez bir davranış biçimi olduğunu tüm İslam alimleri belirtir. Tabii bu fiili işleyenlere verilecek ceza da mezhepten mezhebe değişiklik arz ediyor…  

About cevatsabri

Marxist-Leninist
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a comment